Pendekatan
yang telah kami gunakan ialah pendekatan holistik dan digabungjalinkan dengan pendekatan
permainan bahasa. Hal ini demikian, ianya bagi mengembangkan potensi pelajar
melalui aktiviti belajar sambil bermain. Pelajar akan lebih mengingati apa yang
diajar apabila terlibat dengan pembelajaran yang aktif dan berkesan.
Pendekatan
Holistik
Menurut
Mahzan Arshad (2003), pendekatan holistik telah diperkenalkan di Malaysia
sebagai satu pendekatan pengajaran membaca dalam bahasa Melayu. Pendekatan ini
diperkenalkan kerana didapati rakyat Malaysia mempunyai kadar membaca yag
tinggi tetapi tidak mempunyai minat membaca. Secara jelasnya, pendekatan ini
adalah bertujuan untuk mengembangkan potensi individu dalam suasana
pembelajaran yang lebih selesa. Oleh itu, pendekatan ini perlu dilaksanakan di
peringkat awal yang melibatkan pelbagai pihak iaitu pelajar,guru,ibu bapa dan
masyarakat untuk memperolehi manfaat. Prinsip asas pendekatan ini bukan sahaja
mengajar murid untuk menguasai kemahiran membaca tetapi untuk menikmati bahan
bacaan mereka.
Pendekatan
ini menekankan aspek penghayatan dalam membaca disamping menegaskan aspek
mendekod dan memahami bacaan.Selain itu,pendekatan ini menggunakan bahan bacaan
autentik.Bahan bacaan autentik merupakan
buku sebenar atau buku yang dihasilkan oleh guru atau murid itu sendiri.Oleh
itu,guru perlu membawa buku yang sebenar dalam sesi pembelajaran di dalam kelas
yang mempunyai struktur yang lengkap.Hal ini demikian kerana,guru dapat
mengelakkan murid daripada bergantung terhadap bahan yang tidak lengkap dan
telah diubahsuai dengan keperluan buku tersebut.
Pendekatan Permainan Bahasa
Pendekatan belajar melalui aktiviti permainan yang disarankan oleh Pusat
Perkembangan Kurikulum (2003) dalam Husin Fateh Din et. al (2011) ini ialah
satu pendekatan terancang dan berstruktur yang memberi peluang kepada
murid-murid untuk belajar dalam suasana yang menggembirakan dan bermakna. Hal
ini disokong oleh Siti Hajar (1996) dalam Husin Fateh Din et. al (2011) dengan
menyatakan bahawa permainan bahasa ini merupakan aktiviti yang dirancang dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa.
Melalui
aktiviti permainan bahasa ini, murid-murid bukan sahaja boleh menguasai
kemahiran membaca, malah kemahiran mendengar, lisan dan menulis turut dapat
dikuasai secara serentak. Hal ini
menjadikan pembelajaran berpusatkan murid-murid dapat dilakukan, manakala guru
dapat bertindak sebagai fasilitator (Husin Fateh Din et. al, 2011). Seterusnya,
permainan bahasa ini perlu mempunyai pengisian yang selayaknya di samping
sesuai dengan kemahiran yang mahu diajar pada minggu atau hari itu. Pendek kata, perkara utama yang perlu
ditekankan dalam permainan bahasa ini ialah pengisian aktivitinya (Husin Fateh
Din et. al, 2011). Hal ini bermakna, setiap guru mestilah memastikan setiap
permainan bahasa ini perlu memenuhi objektif silibus pelajaran yang telah
ditetapkan supaya keupayaan kognitif murid-murid dapat ditingkatkan dari semasa
ke semasa.
No comments:
Post a Comment