Dalam sistem pendidikan masa kini, penggunaan
bahan dan media dalam pengajaran dan pembelajaran sudah menjadi perkara penting
yang mana ianya wajib digunakan setiap kali berlakunya proses pengajaran dan
pembelajaran. Bahan pengajaran ini merupakan alat bantu mengajar para guru
untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Dalam
pengajaran, murid-murid menerima rangsangan daripada guru melalui
pancainderanya. Oleh itu sesuatu yang dapat didengar dan dilihat adalah
lebih baik dan berkesan daripada setakat mendengar sahaja dan sesuatu yang
dapat dipegang, dilihat dan didengar adalah lebih berkesan daripada dilihat dan
didengar sahaja.
Selain
itu, penting juga bagi guru untuk menggunakan alat bantuan mengajar ketika sesi
pengajaran dan pembelajaran. Ini adalah bertujuan menambahkan kelancaran
pembelajaran, meningkatkan kefahaman serta meningkatkan perhubungan antara guru
dengan pelajar. Penggunaan alat bantu mengajar dapat mempercepatkan proses
pemahaman pelajar dan membolehkan guru dan pelajar mengadakan komunikasi yang
baik. Isi pengajaran bahasa, iaitu mesej yang hendak disampaikan dapat
disalurkan melalui lisan, alat bantu mengajar, dan penulisan.
Prinsip-prinsip Pemilihan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
Bahan-bahan yang hendak digunakan dalam pengajaran perlu menjalani
proses pemilihan yang rapi. Proses ini haruslah dilakukan dengan memberi
perhatian terhadap beberapa prinsip asas iaitu :
i) Kepentingan
Dari Segi Objektif Pengajaran
Dalam sesuatu pengajaran terdapat dua objektif am dan objektif
khusus. Objektif am merupakan matlamat yang hendak dicapai dalam jangka masa
yang panjang. Sementara objektif khusus ialah matlamat jangka pendek, matlamat
selepas sesuatu pengajaran.
Dalam pengajaran Bahasa Melayu, bahan pengajaran yang dipilih
mestilah bersesuaian dengan objektif pelajaran. Guru harus dapat memikirkan
jenis bahan yang akan digunakan dalam pengajarannya berpandukan objektif
khusus. Bahan primer atau sekunder sama-sama berperanan penting dalam mencapai
objektif pengajaran yang telah ditetapkan.
ii) Kepentingan
Terhadap Pelajar
Bahan sastera yang telah dipilih perlu disesuaikan supaya menjadi
lebih menarik, berkesan, dan bermakna dalam pengajaran Bahasa Melayu. Ia
berperanan merangsang dan mencabar pemikiran pelajar untuk bertindak dan
mendorong mereka untuk terus maju dalam pelajaran. Rangsangan dan dorongan
penting kerana dapat mewujudkan tanggapan pemerolehan, penyimpanan,
pengingatan, generalisasi, prestasi dan maklum balas.
Persekitaran juga merupakan salah satu faktor yang membentuk
perangai dan mempengaruhi tingkah laku pelajar seperti berbudi bahasa dan
memiliki moral yang baik. Bahan-bahan yang telah dipilih hendaklah bersesuaian
dengan keadaan semulajadi pelajar seperti sifat suka bersaing, bermain, dan
ingin tahu. Bahan-bahan pengajaran juga hendaklah disesuaikan dengan minat,
nilai dan kebolehan pelajar agar hasil pembelajaran mencapai tahap yang
dikehendaki.
iii) Kepentingan
Dari Segi Masa
Masa merupakan suatu aspek yang amat penting dalam proses
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah. Guru bahasa perlu
merancang penggunaan masanya denga teliti dan munasabah agar bahan-bahan
tersebut dapat memanfaatkan pelajar. Perancangan guru hendaklah berbeza-beza
mengikut perkara yang diajarkan atau dirancangkan contohnya objektif yang
hendak dicapai ruang yang hendak digunakan, cara pentadbiran, dan kebolehan
serta minat para pelajar.
untuk maklumat lanjut, boleh rujuk di ..BBM dan kepentingannya.
No comments:
Post a Comment